Darrera actualització: 14 de juny de 2014
  • OBIOLS, Joan (1961). “El teatro de Joan Brossa y la crítica”. Vic, Inquietud Artística núm. 23 (octubre), p. 6-7.
  • OBIOLS, Víctor (1999). “El transformista o «d’un mar de gotes a un fangar de passes»”. Barcelona, Serra d’Or núm. 472 (abril), p. 37-38.
  • OBRIST, Hans Ulrich (2004). “Joan Brossa”, a Do It. Frankfurt am Main / New York: Revolver / Eflux, passim.
  • OLEAQUE, Joan M. (1996): “Creavitat per a dies d’incertesa”. València, El Temps núm. 621 (13 de maig) p. 78-79.
  • OLEART, Maria (1988). “Joan Brossa, un món màgic”. Barcelona, Tretzevents núm. 532, p. 22-23.
  • OLIVARES, Rosa (1988). “Joan Brossa”. Madrid, Lápiz núm. 51 (octubre), p. 101.
  • OLIVER, Conxita (1999). “Brossa, la poesia com a art total”. Barcelona, Avui (25 de març).
  • OLLÉ, Manel (1993). “La poesia giratòria de Joan Brossa”. Barcelona, Avui (12 de desembre).
  • OLLER, Dolors (1984). “Joan Brossa. El realisme gestual”. Barcelona, Serra d’Or núm. 303 (desembre), p. 73.
  • OLLER, Dolors (2011). “La paradoxa virtual a Joan Brossa (paròdia, ironia i anacronia” (ponència presentada al Simposi Internacional “Joan Brossa o la revolta poètica”, 2001), dins Accions i interaccions. Estratègies de lectura i assaigs de poètica. Barcelona: Ed. Empúries (Biblioteca Universal, 242), p. 265-278.
  • ORJA, Joan (1986). “En el umbral del silencio”. Barcelona, La Vanguardia (1 de maig).
  • ORTEGA, Antonio (2003). “Vuelve el prestidigitador”. Madrid, El Pais (8 de novembre).
  • OSSORIO, Luiz Camillo (2006). “O potencial dos sentidos em boas exposicões: relaçaõ fecunda de humor, política e poesia em Brossa”. Rio de Janeiro, O Globo, Segundo Caderno (4 de maig).
  • OYARZÚN, Pablo (2005). “Metonimia del azar”. Catàleg de l’exposició Joan Brossa desde Barcelona al Nuevo Mundo. Barcelona: Institut Ramon Llull / Fundació Joan Brossa.
  • PADÍN, Clemente (2002). “Poesía y subversión en la obra de Joan Brossa”. Fortaleza-São Paulo, Agulha – Revista de Cultura núm. 24 (maig).
  • PALOMER, Pilar (1986). “Fe de vida” i biografia. Catàleg de l’exposició Joan Brossa o les paraules són les coses. Barcelona: Fundació Joan Miró.
  • PALOMER, Pilar (1990). “Joan Brossa. L’oeuvre dans la vie du poète”. Catàleg de l’exposició Joan Brossa. Nîmes: Musée d’Art Moderne de Céret / Musée de Collioure / Fonds Peské. Reproduït a Marseille, Le Cahier du Refuge núm. 25 (febrer de 1993).
  • PALOMER, Pilar (1991). Biografia de Joan Brossa al catàleg de l’exposició Brossa 1941-1991. Milano: Gruppo Editoriale Fabbri Bompiano Sonzogno Etas S.p.A. / Centro de Arte Reina Sofía, Ministerio de Cultura. Reproduïda al catàleg de l’exposició Joan Brossa / Nicanor Parra, Dir poesia / Mirar poesia. València: Universitat de València, Servei d’Extensió Universitària / The Smart Museum of Art, The University of Chicago.
  • PALOMER, Pilar (1992). “La génesis del objeto” i biografia. Catàleg de l’exposició Joan Brossa 1986-1991. Poemas objeto e instalaciones. Zaragoza: Diputación de Huesca.
  • PALOMER, Pilar (1994). “Claus per a la interpretació de l’obra objectual de Joan Brossa”, i biografia. Catàleg de l’exposició Joan Brossa, entre les coses i la lectura. Barcelona: Ministeri d’Afers Socials i Cultura, Govern d’Andorra / Ajuntament de Barcelona, Regidoria d’Edicions i Publicacions.
  • PALOMER, Pilar (1996). “Joan Brossa: transformisme i desconstrucció en la suite «Arlequins»”. Catàleg de l’exposicióde Joan Brossa Arlequins. Barcelona, Sala Tàndem.
  • PALOMER, Pilar (1997). “El universo Brossa”. Catàleg de l’exposició Joan Brossa. Poemas visuales-poemasobjeto-instalaciones. Oviedo: Caja de Asturias / Palacio Revillagigedo de Gijón, Centro Internacional de Arte.
  • PALOMER, Pilar (2001). “Les «Suites de poesia visual »” i síntesi biogràfica. Catàleg de l’exposició Joan Brossa o la revolta poètica. Barcelona: Fundació Joan Brossa / Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya / Fundació Joan Miró.
  • PÀMIES, Sergi (2007). “Oasis Brossa”. Madrid, El País (12 de gener).
  • PARCERISAS, Francesc (2007). “El mirall a la pista i a les mans”. Madrid-Barcelona, El País, suplement Quadern (15 de febrer).
  • PARCERISAS, Pilar (1980). “Brossa-Tàpies. Obra conjunta”. Barcelona, Avui (1 de juny).
  • PARCERISAS, Pilar (1982). “Joan Brossa, dringar amb la poesia visual”. Manresa, Regió 7 (8 d’abril).
  • PARCERISAS, Pilar (1983). “Joan Brossa, poeta de la il·lusió”. Catàleg de l’exposició Joan Brossa. Poesia visual. Poemes objecte. Cartells. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura.
  • PARCERISAS, Pilar (1983). “Joan Brossa, al revés del món o el món al revés”. Barcelona, Avui (9 de gener).
  • PARCERISAS, Pilar (1983). “Dos más dos igual a cinco”. Avilés, Papeles de plástica núm. 54-P (27 d’octubre-11 de novembre), p. 3.
  • PARCERISAS, Pilar (1985). “Ironía sobre el tiempo”. Barcelona, On-Diseño núm. 62.
  • PARCERISAS, Pilar (1988). “Brossa, un art de síntesi entre l’ordinari i l’imaginari”, presentació del catàleg de l’exposició de Joan Brossa a la sala “La Plana de l’Om” de la Caixa d’Estalvis de Manresa.
  • PARCERISAS, Pilar (1992). “Joan Brossa, poeta de lo imaginario”. Barcelona, Catalònia núm. 28 (març), p. 16-17.
  • PARCERISAS, Pilar (1993). “Joan Brossa i el llagost”. Barcelona, Avui (11 de juliol).
  • PARCERISAS, Pilar (1994). “Escultor de la paraula”. Barcelona, Avui (12 de maig).
  • PARCERISAS, Pilar (1995) “Explorador de l’inconegut”. Barcelona, Avui (18 de maig).
  • PARCERISAS, Pilar (1997). “Joan Brossa. Poesia arran de terra”. Catàleg de l’exposició Joan Brossa.Poesia visual. València: IVAM Centre Julio González. Traduït a l’espanyol als catàlegs de les exposicions Brossa. Poemas visuales 1975-1997 (Zaragoza: Consorcio Cultural Goya-Fuendetodos, Diputación Provincial de Zaragoza, 1999) i Joan Brossa (Pamplona: Caja Navarra, 2001).
  • PARCERISAS, Pilar (1998). “Joan Brossa a la nova galeria Miguel Marcos” i “Brossa, lucidesa i creació”. Barcelona, Avui (19 de març).
  • PARCERISAS, Pilar (1999). “Brossa, Santos, Portabella”. Barcelona, Avui (1 de juliol).
  • PARCERISAS, Pilar (2001). “Els llibres visuals de Joan Brossa”, catàleg Joan Brossa o la revolta poètica . Barcelona: Fundació Joan Brossa / Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya / Fundació Joan Miró.
  • PARCERISAS, Pilar (2001). “El cine de Pere Portabella y la subversión de la mirada. La conjunción Brossa-Santos-Portabella”, a Expósito, Manuel (cord.) Historias sin argumento. El cine de Pere Portabella. València: Ed. de la Mirada (col. Contraluz-Libros de Cine, 13) / MACBA, p. 75-92.
  • PARCERISAS, Pilar (2001). “Brossa, essencial”. Barcelona, Avui (22 de març).
  • PARCERISAS, Pilar (2003). “Brossa i els artistes del 68”. Barcelona, Avui (30 de gener).
  • PARCERISAS, Pilar (2006). “Dimensió Brossa”. Barcelona, Avui (21 de juny).
  • PARCERISAS, Pilar (2007). “Itineraris brossians”. Barcelona, Avui (25 de gener).
  • PARCERISAS, Pilar (2008). “La Barcelona de Joan Brossa”. Barcelona, Avui (4 d’octubre).
  • PARCERISAS, Pilar (2011). “L’amistat entre Brossa i Ponç”. Barcelona, Avui, Cultura (7 d’abril), p. 17.
  • PARCERISAS, Pilar (2011). “A Pepa Llopis, amb còpia a Joan Brossa”. Barcelona, Avui, Cultura (16 de juny), p. 17.
  • PARCERISAS,  Pilar (2013): “Beneïda transició”. Barcelona, El Punt Avui, Cultura (8 de febrer) p. 30.
  • PARÉ, Josep (1987). “Joan Brossa: «Sonets a Gofredina»”. Barcelona, Revista de Catalunya núm. 7 (abril), p. 176-177.
  • PARÉ, Josep (1990). “Joan Brossa: «Sonets de Caruixa»”. Barcelona, Revista de Catalunya núm. 43 (juliol-agost), p. 150-152.
  • PAS, Annemieke van de (1993). “L’anar i tornar de Joan Brossa”. Barcelona, Col·legi d’Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Barcelona.
  • PEDROSO HERRERA, Tomás (2006). “Joan Brossa y el cine”. Huelva, Comunicar, Revista cièntífica iberoamericana de comunicación y educación núm. 27, p. 233-237.
  • PELLICER ROSSELL, Nel·lo (1993). “Un complet homenatge”. València, El Temps núm. 476 (2 d’agost), p. 94.
  • PENROSE, Sir Roland (1978). Pròleg a Brossa, Joan. Poemes objecte. Barcelona: Servicios Editoriales S.A. (Gart). Versions en francès, català, anglès i espanyol al mateix volum, traduccions de l’autor i de Pere Gimferrer i d’Alfred Sargatal, respect.
  • PEREJAUME (Pere Jaume Borrell i Guinart) (2001). “Que la literatura toqui a terra”. Catàleg de l’exposició Joan Brossa o la revolta poètica. Barcelona: Fundació Joan Brossa / Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya / Fundació Joan Miró.
  • PEREJAUME (Pere Jaume Borrell i Guinart) (2005). “So i subsòl”. Barcelona, La Vanguardia, suplement Culturas (15 de juny) p. 5.
  • PEREJAUME (Pere Jaume Borrell i Guinart) (2008). “De pintura”. Barcelona, La Vanguardia, suplement Culturas (25 de juny), p. 5-7.
  • PERELLÓ, Ramon (1982). “Joan Brossa contra els mandarins de la nostra cultura”. Lleida, Segre 2 (26 de setembre).
  • PÉREZ, Beatriz (2013): “Un poema visual de Brossa a la façana). Barcelona, El Periódico (18 de desembre).
  • PEREZ, Claude-Pierre (2014). “L’imaginaire : naissance, diffusion et métamorphose d’un concept cririque”. Paris, Littérature núm. 173 (1r trimestre, monogràfic “Tours et Détours”), p. 102-116.
  • PÉREZ, Josep (1998). “Joan Brossa, el límit i la paradoxa”. València, El vaitot núm. 1 (maig), p. 64-71.
  • PÉREZ, Xavier (1992). “Brossa cinematogràfic: una visió de Pere Portabella”. Barcelona, Pausa núm. 12 (juny), p. 45-49.
  • PÉREZ ESTANQUERO, Orestes (2008). “A pas d’abril: Joan Brossa. Ni personajes ni personas”. Barcelona, Assaig de Teatre, Revista de l’Associació d’Investigació i Experimentació Teatral núms. 62-63-64, p. 352-354.
  • PÉREZ MONTANER, Jaume (1982). Pròleg a Brossa, Joan. Els ulls de l’òliba. València: Ed. 3 i 4. (Reeditat el 1996. València: l’Ajuntament de l’Alfàs del Pi).
  • PÉREZ MONTANER, Jaume (1991). “Paradigmes d’originalitat en la poesia catalana contemporània”. València, Daina núm. 9 (desembre), p. 9-19.
  • PÉREZ MONTANER, Jaume (1993). “Joan Brossa, la fascinació de la realitat”. Barcelona, Revista de Catalunya núm. 72 (març), p. 109-125.
  • PÉREZ MONTANER, Jaume (1995). Pròleg a Brossa, Joan. Poemes d’anada i tornada. (Antologia a càrrec de Josep Pérez Montaner). València: Pre-Textos / Pedra de Toc.
  • PÉREZ MONTANER, Jaume (1997). “Entre la paraula i la imatge: els llibres d’artista de Joan Brossa”. Catàleg de l’exposició Joan Brossa. Poesia visual. València: IVAM Centre Julio González.
  • PÉREZ MONTANER, Josep (1999). “Riure per plaer”. València, El Temps núm. 761 (18 de gener), p. 31.
  • PERMANYER, Lluís (1978). “Un Brossa clandestino”. Barcelona, La Vanguardia (27 d’abril).
  • PERMANYER, Lluís (1978). “Los libros de bibliófilo de Joan Brossa: Al poeta le gusta colaborar con artistas de su mismo voltaje”. Barcelona, La Vanguardia (7 de maig).
  • PERMANYER, Lluís (1978). “Tres Joans”. Barcelona, La Vanguardia (12 de maig).
  • PERMANYER, Lluís (1978). “La poesía visual de Joan Brossa”. Barcelona, La Vanguardia (30 de novembre). Reprodueix diversos poemes de la carpeta Septet Visual.
  • PERMANYER, Lluís (1978). “Joan Brossa: irrupción de un gran escritor”. Barcelona, La Vanguardia (10 de desembre). Acompanyat de les respostes del poeta al “Questionari Proust” que més tard (1981) van ser recollides al volum publicat pel mateix autor.
  • PERMANYER, Lluís (1979). “El objeto poema”. Barcelona, La Vanguardia (16 de gener).
  • PERMANYER, Lluís (1979). “Todos con Brossa”. Barcelona, La Vanguardia (2 d’octubre).
  • PERMANYER, Lluís (1979). “El recorrido por la Barcelona de Brossa”. Barcelona, La Vanguardia (9 d’octubre).
  • PERMANYER, Lluís (1979). “Poemes de revolta”. Barcelona, La Vanguardia (27 d’octubre).
  • PERMANYER, Lluís (1979). “Brossa y Tápies, comprometidos”, La Vanguardia (28 de novembre).
  • PERMANYER, Lluís (1981). “Joan Brossa” a Cuestionario Proust. Barcelona: Plaza & Janés, p. 26.
  • PERMANYER, Lluís (1982). “La segona i la tercera dimensions del poema”. Barcelona, La Vanguardia (14 de desembre).
  • PERMANYER, Lluís (1989). “Magia, poesía y Brossa”. Barcelona, La Vanguardia (10 de novembre).
  • PERMANYER, Lluís (1990). “«Strip-teases» de Brossa”. Barcelona, La Vanguardia (28 de novembre).
  • PERMANYER, Lluís (1997). “Brossa es actualidad permanente”. Barcelona, La Vanguardia (7 de juliol).
  • PERMANYER, Lluís (1998). “Fiel, pero desdichado”. Barcelona, La Vanguardia (31 de desembre).
  • PERMANYER , Lluís (2001). “Joan Brossa, ciutadà de Barcelona”. Catàleg de l’exposició Joan Brossa o la revolta poètica . Barcelona: Fundació Joan Brossa / Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya / Fundació Joan Miró.
  • PERSMAN, Joanna (2009). “Joan Brossa. Allkonstnär med lust för experiment”. Stockholm, Svenska Dagbladet (13 de març).
  • PERTHUIS, Gwilherm (2010). “Joan Brossa. Poésie à entrées multiples”. Lyon, Hippocampe núm. 3 (abril).
  • PERUCHO, Joan (1965). “«Novel·la», A. Tàpies y J. Brossa en un libro”. Barcelona, Destino núm. 1477 (27 de novembre).
  • PESSARRODONA, Marta (1985). “Algunes preguntes a propòsit d’un públic perdut”. Barcelona, Documents del Centre Dramàtic núm. 5 (juliol), p. 4-5.
  • PI DE CABANYES, Oriol (1982). “Joan Brossa o fugir endavant”. Barcelona, Serra d’Or núm. 279 (desembre), p. 38.
  • PI DE CABANYES, Oriol (coord.) (1991). “Brossa i Cuervo, Joan” a Qui és qui. Barcelona: Institució de les Lletres Catalanes, p. 58.
  • PI DE CABANYES, Oriol (1997). “Joan Brossa”. Barcelona, La Vanguardia (12 de juny).
  • PI DE CABANYES, Oriol (2001). “Mágico Brossa”. Barcelona, La Vanguardia (5 de novembre).
  • PI DE CABANYES, Oriol (2003). “Joan Brossa”, “Coses d’en Brossa” i “Màgic Brossa”, dins Glossari d’escriptors catalans del segle XX. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, p. 37-44.
  • PI DE CABANYES, Oriol (2005). “Joan Brossa, geni i figura” dins A punta d’espasa: noves glosses d’escriptors. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, p. 169-171.
  • PI DE CABANYES, Oriol (2008). “El hombre esponja”. Barcelona, La Vanguardia (16 de juny).
  • PIÑOL, Rosa Maria (1989). “Joan Brossa: finalmente, soy un poeta heterodoxo”. Barcelona, La Vanguardia (26 d’abril).
  • PIÑOL, Rosa Maria (1990). “«Soy un poeta con riesgo», dice Brossa”. Barcelona, La Vanguardia (9 de maig).
  • PIÑOL, Rosa Maria (1996). “Brossa, cumpleaños «passat festes»”. Barcelona, La Vanguardia (20 de gener).
  • PIÑOL, Rosa Maria (1998). “El poeta publica su «Alfabet desbaratat»”. Barcelona, La Vanguardia (18 de gener).
  • PINTO TRUJILLO, C. (1974). “«Me hizo Joan Brossa»”. Santa Cruz de Tenerife, El Día (24 de març).
  • PLANAS, Eduard (1993). “Les representacions de la poesia escènica de Joan Brossa entre el 1947 i el 1959”. València, Caplletra núm. 14 (primavera), p. 87-101.
  • PLANAS, Eduard (1996). Pròleg a Brossa, Joan. Teatre. L’Alfàs del Pi: Ed. Pedra de Toc.
  • PLANAS, Eduard (1998). “Brossa reestrena”. Barcelona, Avui (9 de juliol).
  • PLANAS, Eduard (1998): “Joan Brossa, poesia escènica i dansa”. Delaware, Ohio, Estreno. Cuadernos de teatro español contemporáneo núm. 2 (segon semestre), p. 14-17.
  • PLANAS, Eduard (1999). “Presència de Fregoli en la «Poesia escènica» de Joan Brossa”. Barcelona, Assaig de Teatre. Revista de l’Associació d’Investigació i Experimentació Teatral núm. 18-19-20 (desembre), p. 319-353.
  • PLANAS, Eduard (2001). “Poesia escènica o strip-tease”. Catàleg de l’exposició Joan Brossa o la revolta poètica. Barcelona: Fundació Joan Brossa / Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya / Fundació Joan Miró.
  • PLANAS, Ricard (1998). “Dau al set, cinquanta anys d’una bufetada a la tradició”. Girona, Diari de Girona (19 de juliol), suplement Dominical, p. 3.
  • PLANAS, Xevi (1991). “Brossa és un poeta apte per a tots els públics i que sorprèn sempre el lector”. Girona, El Punt (25 de gener).
  • PLANAS, Xevi (1992). “Fer-la petar amb Joan Brossa”. Girona, El Punt (9 d’octubre).
  • POL, Helena (2003). “Todos los Brossa”. Madrid, Lateral núm. 108 (desembre), p. 8.
  • POL I RIGAU, Marta (1999). “Joan Brossa i el setè art”. Barcelona, Avui (1 de juliol).
  • POLITO, Ronald (2006). “Um resumo espiritual”. Pròleg a Brossa, Joan: Sumário Astral e outros poemas. São Paulo: Amauta Ed.
  • POLITO, Ronald (2009). “Uma relação concordante ou discordante”. Postfaci a Brossa, Joan. 99 poemas. São Paulo: Annablume Editora.
  • PONS, Agustí (1978). “L’exhibició de Joan Brossa”. Barcelona, Avui (9 d’abril).
  • PONS, Agustí (1979). “«Antologia de poemes de revolta»”. Barcelona, Avui (11 de novembre).
  • PONS, Agustí (1991). “Brossa, Joan”. Barcelona, Avui (10 de gener).
  • PONT, Jaume (1989). “Poesia visual: signos periféricos (Brossa, Viladot, Ràfols Casamada)”. Auckland, Antípodas. Journal of Hispanic Studies núm. 2 (desembre).
  • PONT, Jaume (2001). “Joan Brossa o la transversalitat creadora”, a Gomez Montero, Javier (ed.) Minorisierte Literaturen und Identitätskonzepte in Spanien und Portugal. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgsellschaft, p. 267-281.
  • POPP, Wolfgang (2008). “Der Zauberer aus Barcelona”. Wien, ÖRF Newspool, Kultur (8 d’octubre).
  • PORTABELLA, Pere (2001). “Joan Brossa, poeta, guionista”. Catàleg de l’exposició Joan Brossa o la revolta poètica. Barcelona: Fundació Joan Brossa / Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya / Fundació Joan Miró.
  • PORTELL, Susanna (2013). “Poeta, guerriller, prestidigitador”. Barcelona, L’Avenç núm. 389 (abril), p. 66-68.
  • PORTER, Miquel (1967). “Entre el ensayo y el comercial”. Barcelona, Destino núm. 1581 (25 de novembre).
  • PORTER MOIX, Miquel (1992). “Brossafilm”. Barcelona, Pausa núm. 12 (juny), p. 42-44.
  • PORTER MOIX, Miquel (1999). “S’ha acabat la pel·lícula”. Barcelona, Serra d’Or núm. 471 (març), p. 67-69.
  • PRADILLA, Victoria (1994). “Joan Brossa: viaje hacia uno mismo”. Santa Cruz de Tenerife, Paradiso. Pliego de literatura núm. 8 (juliol-agost).
  • PRAT, Mercè de (1987). “L’home doble”. Girona, Punt Diari (13 de setembre).
  • PRATS, Antoni (1999). “Sobre l’emprempta de l’Orient a casa nostra”. Dénia, L’Aiguadolç núm. 25 (tardor), p. 111-114.
  • PRUDON-MORAL, Montserrat (1982). “Joan Brossa, le jongleur”. Paris, Action Poétique núm. 88, p. 61-66.
  • PRUDON-MORAL, Montserrat (1983). “Joan Brossa: poesia escènica i/o teatre de l’absurd?”. Paris, Les Langues Néo-Latines, vol. 77, núm. 248 (4rt trimestre), p. 44-68.
  • PRUDON-MORAL, Montserrat (1988). “La poésie catalane aujourd’hui”. Paris, Poésie 88 – Revue Bimestrelle de la Poésie Aujourd’hui núm. 22 (març-abril), p. 72-95.
  • PRUDON-MORAL, Montserrat (1988). “De la négligence dans les lectures : à propos de Joan Brossa”. Paris, Les Langues Néo-Latines núm. 264, p. 81-84.
  • PRUDON-MORAL, Montserrat (1999). “Escritura, escrituras: del caligrama al poema-objeto en la literatura catalana”, dins Wentzlaff-Eggebert, Harald (ed.) Naciendo el hombre nuevo… Frankfurt amb Main / Madrid: Vervuert / Iberoamericana, p. 77-100.
  • PRUDON-MORAL, Montserrat (2000). “Encres et pigments, d’une écriture l’autre”, amb un poema d’homenatge de Julien Blaine, a DD.AA. Frontières éclatées Peinture et écriture. Paris: La Différence / Unesco (col. Traverses, 3), p. 423-434.
  • PRUDON-MORAL, Montserrat (2001). “Brossa-Scala: Lieux comuns”. Paris, Pandora (Lieu(x) Commun(s) núm. 1, Département d’Études Hispaniques et Hispano-Américaines. Université Paris VIII, p. 147-160.
  • PRUDON-MORAL, Montserrat (2003). “Joc de «buscaltroba» o jocs malabars brossians”, a Trenc, Eliseu – Roser, Montserrat (eds.). Col·loqui Europeu d’Estudis Catalans. La recepció de la literatura catalana a Europa. Montpellier: Université Paul Valéry, vol. I, p. 195-212.
  • PRUDON-MORAL, Montserrat (2009). “La souveraine sextine: du trobar ric à la contre-écriture”, dins Camps, Christian. Les relacions catalano-occitanes al llindar del segle XXI. Péronas: Associaton Françaises des Catalanistes / Éditions de la Tour Gile, p. 431-445.
  • PRUDON-MORAL, Montserrat (2011). “Joan Brossa, d’una écriture l’autre”. Marseille, Le cahier du refuge núm. 204 (octubre) p. 21-28.
  • PUGA, Miguel (2005). “Assombrossa”. Catàleg de l’exposició Joan Brossa y la magia. Barcelona: Fundació Joan Brossa / Fundación Rodríguez-Acosta.
  • PUIG, Arnau (1963). “Els fonaments i l’obra teatral actual de Joan Brossa”, pròleg a Brossa, Joan. Or i Sal. Barcelona: Quaderns de Teatre de l’ADB. Reproduït a Puig, Arnau. Escrits d’estètica: Filosofies. Barcelona: Ed. Laertes, 1987, i també a Puig, Arnau. Històries de Dau al Set. 50 anys. Barcelona: Thassàlia, 1998, p. 191-201.
  • PUIG, Arnau (1972). “Les arrels del teatre de Joan Brossa”. Barcelona, Estudios Escénicos núm. 16 (desembre), p. 38-47. Reproduït a Puig, Arnau. Escrits d’estètica: Filosofies. Barcelona: Ed. Laertes, 1987, i també a Puig, Arnau. Històries de Dau al Set. 50 anys. Barcelona: Thassàlia, 1998, p. 203-217.
  • PUIG, Arnau (1986). “Joan Brossa o la manipulació del sentit. L’insòlit, de trascantó, ens entra pels poemes objecte i per la poesia visual. Repte al realisme”. Barcelona, El món núm. 234 (17 d’octubre). Reproduït a Puig, Arnau. Històries de Dau al Set. 50 anys. Barcelona: Thassàlia, 1998, p. 223-226.
  • PUIG, Arnau (1996). “Grundlage und Theorie der visuellen Poesie bei Joan Brossa”. Dormund, Kupido. Zeitschrift für Kunst und Poesie núm. 1 (monogràfic dedicat a Joan Brossa).
  • PUIG, Arnau (1996). “Transcodificacions”. Barcelona, Avui, suplement Cultura (17 d’octubre) p. 4.
  • PUIG, Arnau (1997). “Tot recordant… Algol“. Catàleg de l’exposició «Algol» 50 Aniversari. Barcelona, Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya.
  • PUIG, Arnau (1999). “El último escamoteo de Brossa: el Quinto emplazamiento“. Madrid, ABC Cultural (27 de febrer), p. 46.
  • PUIG, Arnau (1999). “La trama constitutiva de Joan Brossa”. Catàleg de l’exposició Brossa. Poemas visuales 1975-1997 . Zaragoza: Consorcio Cultural Goya-Fuendetodos, Diputación Provincial de Zaragoza. Reproduït al catàleg de l’exposició Joan Brossa. Pamplona: Caja Navarra.
  • PUIG, Arnau (2001). “Joan Brossa, el escamoteador de lo evidente”. Madrid, ABC Cultural (24 de febrer), p. 36-37.
  • PUIG, Arnau (2001). “Joan Brossa: D’Algol Dau al Set“. Catàleg de l’exposició Joan Brossa o la revolta poètica. Barcelona: Fundació Joan Brossa / Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya / Fundació Joan Miró.
  • PUIG, Roman (1986). Joan Brossa o la manipulació del sentit”. Barcelona, El Món núm. 234 (octubre), p. 36-37.
  • QUER, Jordi (2010). “La carpeta trobada”, dins Brossa, Joan. Carrer de Joan Ponç. Barcelona: Edicions Poncianes, p. 9-11.
  • QUERALT, Rosa (1979). “Joan Brossa, poesía visual”. Barcelona, Batik núm. 52 (novembre), p. 17.
  • QUIÑONERO, Juan-Pedro (1974). “El teatro de Joan Brossa”. Madrid, Informaciones (7 de març).
  • RABASSÓ, Xavier (2011). “Joan Brossa y los juegos intermediales”, dins I. Littérature espagnole. Le jeu: textes et société ludique. Rouen, Travaux et documents hispaniques núm. 2, art. 20.
  • RAFART, Susanna (2003). “L’escala plena de maletes”. Barcelona, Avui, suplement Cultura (3 d’abril), p. 16.
  • RAGUÉ ARIAS, Maria-José (2005). “Joan Brossa, un gran autor teatral casi inédito”. Madrid, El Mundo (18 de març).
  • RAGUÉ ARIAS, María-José (2005). “Brossa, uno de nuestros mayores autores de la segunda mitad del siglo XX”. Barcelona, Jano – Medicina y Humanidades vol. 68, núm. 1559, p. 78.
  • RAMIÓ I DIUMENGE, Narcís (1980). “Joan Brossa: Antologia poètica”. Girona, Punt Diari (18 de maig).
  • RAMÍREZ, Goretti (1994). “La realidad agrietada. Joan Brossa «Furgó de cua (1989-1991)»”. Santa Cruz de Tenerife, Paradiso. Pliego de literatura (juliol-agost), p. 8.
  • RAVASINI, Ines (1996). “La sestina sull’Everest”. Roma, Anticomoderno núm. 2 (febrer), p. 105-130.
  • RHESSTÖT, Klaus (1998). “¿Poesía visual? Ah, sí, aquello que hace Brossa”. Barcelona, PARKING-Revistilla de Xperimentos Poéticos núm. 4 (febrer).
  • REYZÁBAL, M. Victoria (1990). “«Me hizo Joan Brossa». Boceto de sí mismo”. Madrid, Reseña núm. 205 (abril), p. 35.
  • RIAMBAU, Esteve (2001). “Brossa i/o Portabella). Barcelona, Avui (5 de febrer).
  • RIBAL, Pilar (2005). “Brossa, ese jugador empedernido”. Madrid, El Mundo, suplement El Cultural (17 de març).
  • RIBAS TUR, Antoni (2011). “L’amistat tel·lúrica de Ponç i Brossa”. Barcelona, Ara (23 de març).
  • RICART, Maite (1989): “Joan Brossa: el pedestal de los zapatos”. Madrid, RS Revista Trimestral del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, núm. 3 (hivern), p. 64-65.
  • RICART, Maite (1990). “Joan Brossa, la magia del transformismo”. Madrid, RS Revista Trimestral del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, núm. 6 (hivern), p. 49-51.
  • RICO LACASA, Pablo J. (1994). “Joan Brossa: prestidigitador d’imatges i significats”. Catàleg de l’exposició Joan Brossa. Poemes objecte, poemes visuals i un muntatge. Palma de Mallorca: Fundació Pilar i Joan Miró.
  • RIDDLE, M. (1990). “Joan Brossa”. New York, Arts Magazine vol. 64, núm. 10 (estiu).
  • RIECHMANN, Jorge (1998). “Por un realismo de indagación: Joan Brossa” a Canciones allende lo humano. Madrid: Hiperión, p. 129-135.
  • RIERA, Lluís M. (2001). “Algunes anècdotes i vivències amb Joan Brossa”. Catàleg de l’exposició Joan Brossa o la revolta poètica. Barcelona: Fundació Joan Brossa / Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya / Fundació Joan Miró.
  • RIERA, Sergi (2001). “Joan Brossa, prestidigitador de las palabras y las cosas”. Madrid, Lateral núm. 77 (maig), p. 206.
  • RIPOLL, Josep Maria (1996). “Joan Brossa: Passat festes Poesia i Prosa”. Barcelona, Serra d’Or núm. 436 (abril), p. 98-99.
  • RIPOLL, Josep Maria (1999). “Joan Brossa, del mite a l’home”. Sabadell, Quadern de les idees, les arts i les lletres núm. 119, p. 5-6.
  • ROCABERT, Òscar (2003). “Joan Brossa, l’home actiu”. Sabadell, Ordint la trama núm. 27 (octubre), p. 18-20.
  • RODA, Frederic (1964). “Teatre de Joan Brossa”. Barcelona, Destino núm. 1420 (24 d’octubre), p. 71-72.
  • RODA, Frederic (1966). “Les accions espectacle de Joan Brossa”. Barcelona, Destino núm. 1518 (10 de setembre).
  • RODA, Frederic (1967). ” El rellotger Collar de cranis de Joan Brossa”. Barcelona, Destino núm. 1575 (14 d’octubre).
  • RODA, Frederic (1972). “El meu muntatge d’ Or i Sal“. Barcelona, Estudios Escénicos núm. 16 (desembre), p. 58-63.
  • RODA, Lluís (1988). “Resoldre l’enigma”. València, El Temps núm. 230 (14-20 de novembre), p. 97.
  • RODRÍGUEZ, Ramón (1983). “Un soñador de sueños soñados”. Avilés, Papeles de plástica núm. 54-P (27 d’octubre-11 de novembre), p. 18.
  • RODRÍGUEZ-CASTELLÓ, Manel (2007): “Més Brossa, si us plau”. València, Saó núm. 315 (març), p. 27.
  • RODRÍGUEZ-CASTELLÓ, Manel (2009). “Paleta de llum”. València, Caràcters núm. 47 (abril), p. 18.
  • RODRÍGUEZ FER, Claudio (1998). “O alfabeto insubmiso. Joan Brossa”. A Coruña, La Voz de Galicia, suplement Cultura (20 d’octubre), p. 4.
  • RODRÍGUEZ LÁZARO, Nuria (2008). “De la naissance de l’écriture à la poésie visuelle: les poèmes-objets de Joan Brossa et leurs antécédents” a Rodríguez Lázaro, Nuria – Giraud, Paul-Henri. Poésie, peinture, phothographie. Autour des poètes de 1927. Paris: INDIGO.
  • RODRÍGUEZ PADRÓN, J. (1974). “La poesía de las cosas”. Madrid, Triunfo núm. 592 (2 de febrer).
  • ROIG, Sebastià (1991). “Els millors poetes són els que no fan versos”. Girona, Diari de Girona (19 de gener).
  • ROIG, Sebastià (2007). “Cibernauta sense fils”. Girona, Diari de Girona (24 de gener).
  • ROMANÍ, Guillermo (2009). “Diálogo entre imágenes imposibles”. Eivissa, Última Hora (2 de juny).
  • ROMEU i FIGUERAS, Josep (1981). Epíleg a Brossa, Joan. Vint-i-set sextines i un sonet. Barcelona: Ed. 62 (col. Els Llibres de l’Escorpí, Poesia, 70). Reproduït amb el títol “Per a una interpretació de vint-i-set sextines, un sonet i un poeta” a Sobre Maragall, Foix i altres poetes. Barcelona: Ed. Laertes, 1984, p. 173-197.
  • ROMEU i FIGUERAS, Josep (1982). “Uns apunts sobre aquest llibre de llibres”. Pròleg a Brossa, Joan. Ball de sang. Barcelona: Ed. Crítica.
  • ROMEU i FIGUERAS, Josep (1990). “En la presentació d’uns poemaris de Joan Brossa”. Barcelona, Serra d’Or núm. 367 (juliol-agost), p. 56-57.
  • ROMEU i FIGUERAS, Josep (1999). “Joan Brossa en el record”. Igualada, Revista d’Igualada núm. 1, 2a època (abril), p. 91-93.
  • ROSA, Víctor da (2008). “As duas fases do branco: notas para Joan Brossa”. Florianópolis, Diário Catarinense, suplement Cultura núm. 265 (8 de març), p. 2-3.
  • ROSA, Víctor da (2009). “100 menos 1”. Pròleg a Brossa, Joan. 99 poemas. São Paulo: Annablume Editora.
  • ROSA, Víctor da i POLITO, Ronald (2011). “Só o eco responde”. Pròleg a Brossa, Joan. Escutem esse silencio. São Paulo: Lumme Editor.
  • ROSALES, José Carlos (2002). “La poesía visual de Joan Brossa”. Programa de mà de l’exposició Joan Brossa. Poemas visuales – Litografías, Armilla, Granada.
  • ROSENTHAL, David (1986). “Tres poetes catalans de la postguerra: Joan Brossa, Miquel Martí i Pol i Joan Vinyoli”. València, Daina. Revista de literatura núm. 1, p. 9-14.
  • ROSER I PUIG, Montserrat (2008). “Il·lustrant poemes visuals? Notes al Nocturn Matinal de Joan Brossa i Antoni Tàpies”, dins Camps, Ch. – Roser i Puig, M. (coords.) Segon col·loqui europeu d’estudis catalans. Intertextualitat a la literatura catalana des del franquisme fins avui. Montpellier: Université Paul-Valéry, p. 427-449.
  • ROSER i PUIG, Montserrat (2010): “Art, poesia, traducció i expressió: Sobre Poems from the Catalan (1973/74), d’Antoni Tàpies i Joan Brossa”, dins Muntaner, Maria et al. (eds.).Transformacions: llenguatges teòrics i relacions interartístiques (1975-2000). Palma de Mallorca / Barcelona: Edicions UIB / Institut d’Estudis Baleàrics / Publicacions de l’Abadia de Montserrat (Biblioteca Miquel dels Sants Oliver, 36), p. 121-140.
  • ROSSELLÓ, Ramon X. (1997). “Al voltant del teatre de l’absurd en el teatre català de postguerra”, a Les literatures catalana i francesa al llarg del segle XX. Barcelona: Pub. de l’Abadia de Montserrat, p. 271-293.
  • ROSSELLÓ, Ramon X. (2013): “Dreceres cap a l’arxipèlag Brossa”. València, Episkenion núm. 1 (juny), p. 267-269.
  • ROTGER, Agnès (1996). “Alternativa Brossa: un homenatge singular”. València, El Temps núm. 630 (15 de juliol), p. 92.
  • ROUBAUD, Jacques (1994). “Spirale démoniaque”. Paris, Le Monde (10 de juny).
  • RUBERT DE VENTÓS, Xavier (1983). “A propòsit de Brossa. Reflexions copernicanes entorn de la llengua”. Pròleg a Brossa, Joan. Askatasuna. Barcelona: Ed. Alta Fulla. Reproduït parcialment a València, Tramesa núm. 1 (primavera 1995), p. 52-55.
  • RUIZ MANTILLA, Jesús (2003). “Joan Brossa y la subversión de la poesía y los objetos”. Madrid, El País (30 de juliol).
  • RUIZ TOSSAS, Carlos (1993). “Joan Brossa: l’experimentació poètica”. Lleida, Làtex s/núm. (novembre), monogràfic “Els Espais lliures urbans”, p. 49-50.
  • RUIZ-TRILLO, Daniel (1999). “La consciència lingüística de Joan Brossa”. Barcelona, Llengua Nacional núm. 26 (primavera), p. 37.
  • RUIZ-TRILLO, Daniel (1999). “La memòria encesa d’en Joan Brossa”. Barcelona, El Queixal núm. 23 (març), p. 15.
  • RUIZ-TRILLO, Daniel (1999). “El discurs artístic d’en Joan Brossa”. Argentona, El Llaç núm. 341 (desembre), p. 12.
  • RUIZ-TRILLO Daniel (1999). “La paraula vida d’en Joan Brossa”. Lleida, Ressò de Ponent núm. 169, p. 6-8.